milik siapa hati ini......(part 6)


“akif….isnin ni aku da start final exam la….takutnye aku…!!!”
“im…alaaaa aku tau ko boley wat pyela la….aku yakin ngn kau…ok sayang….??” Merah padam muka Qistina bila Thakif memberi semangat padanya….baginya sekarang…semangat nya hanyalah mak,abah dan juga dari Thakif sendiri. Dia tidak peduli siapa Thakif..walaupun dia tidakla kaya dengan member Qistina hadiah yang mahal-mahal, tetapi dengan hadiah yang kecil itulah yang lebih bermakna andai diberi oleh seseorang yang memang telus menyintainya sepenuh hati. Dia masih ingat ada sebuah baling kaca yang berbentuk love dan di dalamnya terdapat berpuluh-puluh kertas yang digulung seakan-akan surat cinta, Thakif menyuruhnya untuk menulis impian Qistina pada setiap kertas yang ada di dalam balang itu, dan moga-moga apa yang diimpikan Qistina akan tercapai.
“ok la akif…aku nak ke bilik rish jap…nak ulangkaji pelajaran dengan kawan-kawan aku yang lain..sebelum tu aku minta maaf sangat kalau aku jarang contact kau sepanjang mggu exam ni ya…?aku sayangkan kau..” berbunga-bunga hati nya kini setiap kali Qistina melafazkan kata-kata keramat itu. Meskipun jauh disudut hatinya dia takut tidak dapat member kesempurnaan hidup pada Qistina andai mereka kahwin kelak, dengan pekerjaan nya yang sekarang tidak tetap dan asyik bertukar-tukar kerja sahaja. Dia takut andai dirinya akan kehilangan Qistina. Dia takut andai dirinya ditolak mentah-mentah oleh keluarga Qistina, yelah dengan kehidupannya yang sekarang ini hanya cukup untuk dirinya dan sedikit untuk keluarganya, ahhh…sume ini memang merunsingkan kepalanya.
Ketika dibilik Farisha, Qistina sempat lagi bercerita tentang Thakif kepada teman-temannya. Farisha sangat gembira bila melihat Qistina bahagia sekarang ini. Terus dia teringat kan kekasihnya, Imran Haikal. Tahun ini sudah masuk tahun kelima mereka berkasih, sejak ditingkatan tiga lagi mereka telah menjalinkan hubungan cinta. Satu sekolah sudah tahu tentang perhubungan mereka. Farisha mempunyai paras rupa yang cantik dan memang memiliki perwatakan yang sangat disenangi oleh semua orang. Boleh dikatakan ramai yang ingin berkawan dengannya, semua guru-guru di sekolahnya kenal dengannya. Farisha memg bijak orangnya, apabila menjelaskan sesuatu perkara, pasti dia mahu orang tersebut faham dengan apa yang diperkatakannya. Ramai juga junior disekolah ingin mengambilnya menjadi kakak angkat, tapi sering ditolak lembut, alasannya, adik dirumahnya pun sudah ramai, inikan pula nak menambah lagi adik. Namun demikian, Farisha memang tidak pernah meninggi diri, apatah lagi sombong dengan orang. Manakala kekasihnya, Imran Haikal adalah wakil nasyid dan juga wakil tilawah quran disekolah mereka. Pendek kata mereka ni memang sangat sesuai apabila di gandingkan bersama.
Minggu-minggu terakhir peperiksaan akhir pun sudah di penghujung. Orang yang paling lega sekarang ini adalah Qistina, selagi tak habis paper-paper subjek nya, selagi itulah dia tak senang duduk. Hanya pada Thakif la tempat dia melepaskan tekanan dan kerisauannya, kadangkala Thakif menjadi mangsa amukan nya. Thakif memang penyabar orangnya, tidak pernah dia memarahi Qistina, malah dia tetap terus memujuk Qistina, walaupun bukan salah dirinya. Begitulah sikap Thakif yang memang penyayang. Kadangkala Thakif ada juga mengadu pada ibunya, tetapi ibunya berkata mungkin perangai anak bongsu memang begitu. Sabarla Akif…itu sahaja yang ibunya boleh member nasihat.
Bulan ini sudah masuk bulan December. Qistina makin sibuk dengan program ‘reunion’ nya..Thakif kadangkala diabaikan kerana kesibukannya. Thakif faham, kerja begitu memang sangat memerlukan komitmen yang penuh untuk menjadikan semuanya berjalan dengan sempurna.
“akif…nanti kau dari Melaka terus ke Ipoh sajalah ya, nanti di stesen bas aku akan ambil kau dan kita bertolak ke Kuala Kangsar bersama-sama okey…???” cadang Qistina pada Thakif.
Thakif makin teruja apabila Qistina buah hatinya memberi cadangan begitu. Memang sudah lama dia ingin bersama Qistina berdua-duaan. Sudah hampir lima bulan dia tidak bertemu dengan Qistina sejak kali pertama dia berjumpa Qistina pada bulan Julai yang lalu. Hatinya makin berbunga-bunga riang. Tidak sabar rasanya untuk bertemu kekasih hati. Macam-macam rancangan yang bermain di kepalanya. Untuk bersama Qistina buah hati pengarang jantung nya membuatkan hidupnya yang duka kembali ceria.
Selepas pulang dari kerja, Thakif terus ke Melaka Central untuk membeli tiket ke Ipoh pada hari jumaat pukul 10.00 malam. Tersenyum-senyum dia membeli tiket itu, dalam hatinya hanya Tuhan saja yang tahu betapa gembiranya dia pada saat ini. Hanya dua hari sahaja lagi dia akan berjumpa Qistina.
Sedang dalam perjalanan ke Ipoh Thakif memberi mesej pada Qistina bahawa dia berada dalam bas dan baru bertolak dari Melaka, perjalanan yang memakan masa enam jam itu sangant memenatkan Thakif, lalu dia tertidur. Hampir jam empat pagi dia bangun kerana dikejutkan oleh pemandu bas, pemandu memberitahu yang mereka sudah sampai di Ipoh. Dalam mamai-mamai Thakif dia turun dengan rasa malas sekali, dan terus menyambung tidur di bangku yang terdapat di stesen bas tersebut, mujurlah orang tidak ramai ketika ini, kerana masih awal pagi lagi.tepat jam 6.30 pagi, Thakif bangun dan mandi di tandas, lalu terus mengerjakan solat subuh nya. Setelah sarapan pagi dalam pukul 7.30 die menelefon buah hatinya untuk memberitahu yang dia sudah sampai. Namun panggilan nya tidak berjawab. Dalam hatinya berbisik mungkin Iman tak bangun lagi kot. Dia tunggu hingga pukul 9.00 pagi. Masih juga tidak berjawab. Dalam pukul 11 pagi dia cuba lagi, Alhamdulillah Iman jawab telefon, tetapi…..
“Akif…kat mane ni???”
“tunggu iman amik la…iman kat mane nie???”
“Akif..sori…Iman da sampai Kuala ni….lupela nak amik Akif,Akif naik bas jela ke Kuala,Iman banyak keje ni….nanti Iman suruh Amar amik Akif kat bus stand kuala ok…??” Iman terus mematikan talian nya. Hancur musnah impian nya untuk berjumpa Qistina….
                                                                                                                                 
                                                                                                                       Tamat bahagian 6…  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

rindu nye.....

assalamualaikum.......
hai....lamenye aku x update blog ak nie....da besawang2 da...erm....aku skrg ni bz ngn semester akhir aku...(cey..baget rajin la konon... :) byak sgt nak setel kan asgmnt yg betimbun2 cm gunung everest 2...adeeeiii...rimas+rungsing = penat....(sigh..)

 ermmmm ape2pon aku stil xlupe ngn blog ak nie...byak sgt yg jadi dlm sem ni yg ak xsempat nak cte...byak sgt pic2 yg ak n kwan2 ak tgkap sem nie...n byak sgt2 memori dlm sem ni yg aku xsempat nk share dlm blog nie...insyaAllah..klo ade mase aku akn update blog ak nie....sehingga itu...ini sahaja yg aku mmpu nk kongsi....

 ha...lupe lak...ak post dlu smbungan cerite milik siapa ati ini....actually aku da tulis lame da..tp takat bahagian 6 jela...nti klau ade mase aku promise akn smbung lagi cerite ni....ok....

bye..... :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

milik siapa hati ini......(part 5)


Hampir sebulan Iman tidak berhubung dengan Thakif. Walaupun setiap hari Thakif memberi berpuluh-puluh mesej yang meyakinkannya akan ketulusan hati untuk mencintainya, sedikit sebanyak telah membuka hati Iman pada sinar cinta yang baru bertunas di dalam hatinya. Thakif memang pandai untuk memujuk dan meyakinkannya. Dia sedar yang dia bukan la sesempurna mana pun untuk menolak cinta dari seorang lelaki, apabila difikirkan..Thakif sama sekali tidak bersalah dalam hal ini, malah dia sangat memahami apa yang dirasakan oleh Qistina.
“Thakif..aku terima kau sebagai seseorang dalam hidup aku..seseorang yang boleh membahagiakan aku..seseorang yang dapat meyakinkan aku pada cinta dan kesetiaan… bawalah aku bersama kau untuk meneruskan kehidupan yang indah ini…yakinkanlah pada aku..yang kau akan mencintaiku dan akan bersamaku dalam susah atau senang….” Balas Qistina memalui SMS nya…airmata jernih mengalir lagi, kerna dia sangat bersyukur kerana Allah telah memberikannya cinta kedua, setelah cinta pertamanya hancur musnah. Meskipun hatinya kurang yakin dengan cinta yang baru hendak bertunas ini, ditepisnya jauh-jauh, agar dia dapat member cinta yang agung pada bakal kekasihnya kini..Thakif Akhtar.
Tarikh 28 September 2007, adalah tarikh keramat bagi mereka berdua, pada tarikh inila mereka telah memeterai janji dan ikrar untuk saling menyangi antara satu sama lain, bertolak ansur dan akan setia untuk selamanya. Thakif merasakan yang dialah lelaki yang paling bahagia pada hari itu, kerna cintanya telah diterima oleh Iman Qistina, gadis yang pertama telah membuka hatinya pada sebuah cinta. Sudah hampir tiga tahun sejak dari sekolah lagi dia memendam perasaan pada Iman Qistina, tapi tidak berani diluahkan, apatah lagi mendapat tahu yang Qistina sudah bersama dengan Danial Naufal sejak dari tingkatan empat lagi. Baginya, dia hanya akan berdoa yang terbaik buat gadis yang amat disayangi nya. Dia memang tidak menyangka yang Qistina akan menjadi milik nya sekarang. Walau apapun, dia amat bersyukur kerana Allah telah mengabulkan doanya selama ini.
“akif..kau tahu..hujung bulan 12 ni aku ngan budak2 batch kite nak wat reunion tau,ktorang cadang nak wat kat kuala kangsar..hehehehe yelah..nak mengimbau memori lame la katekan..dekat ngan sekolah kite..ko rase nak join x..??”
“ehhh…mestilah aku nak join…tambah2 kau yang arrage….hehehe..ley la aku jmpe kau kan…”
“yup..hehehe…ari jumaat ni aku turun KL…nak jmpe mbe2 aku…ktorang nak plan balik reunion ni…and ktorang nak beli ape yang patut la nanti…”
“yeker…??okeyla..kalau aku xkeje aritu aku turunla KL k..cz skarang ni pun tgah bulan…duet gaji aku pun xdapt lagi…kau pun tau kan..aku ni bukannya keje besar mane pon…keje car wash je..” ada nada sedih bila Thakif mengaku yang dirinya tidaklah sehebat mana pun jika nak dibandingkan dengan Danial yang sama tarafnya dengan Qistina. Mereka berdua sedang di menara gading, untuk mencapai apa yang semua ibu bapa impikan, walhal dia hanyalah seorang anak sulung yang hanya mampu bekerja ala kadar sahaja, yang mana dapat membantu ibu nya sedikit sebanyak untuk menambah wang saku untuk keluarganya. Thakif terpaksa untuk bekorban apa sahaja demi adik-adiknya terus belajar. Jika nak harapkan duit pencen ibunya sebagai askar, memang tidak cukup untuk menyara dia dan adik-adiknya yang lain. Duit pencen ibunya hanya dihabiskan untuk membayar installment rumah dan kereta, selebihnya, ibunya mengambil upah untuk menjaga anak jiran dan menjahit langsir. Thakif memang sangat menyangi ibunya lebih dari dirinya sendiri. Ayahnya sudah dua tahun tidak mempedulikan ibunya serta lima lagi adik-adiknya. Hidup mereka ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Walaupun ada sedikit kesal kerana tidak dapat meneruskan pelajaran, namun dia redha dan akan terus berusaha untuk membantu apa yang terdaya. Dan harapannya pada adik-adik agar terus belajar dan menimba ilmu demi masa depan yang cerah. Biarlah dia yang bekorban, kalau inilah yang dapat memberi semangat pada adik-adiknya untuk terus belajar dan membalas jasa ibu dan dirinya.
                                                                                                                                  
                                                                                                                      Tamat bahagian 5..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments